której celem jest m.in. niesienie pomocy i prowadzenie szeroko pojętej działalność na rzecz osób niepełnosprawnych, w szczególności osób ze spektrum autyzmu, osób potrzebujących i zagrożonych wykluczeniem społecznym w oparciu o zasady i wartości chrześcijańskie głoszone przez Kościół Katolicki oraz udzielanie wsparcia ich rodzinom.
Misją Szkoły jest zatem zapewnienie naszym uczniom dostępu do profesjonalnie prowadzonej terapii i edukacji tak, aby w miarę swoich możliwości byli zdolni do samodzielnej egzystencji w rodzinie i społeczeństwie. Jednocześnie chcemy swoim przykładem ukazywać w środowisku Szkoły wartości chrześcijańskie oparte na fundamencie Ewangelii.
Szkoła została powołana do życia przez Fundację „MISERICORDIA”
Aktualnie przyjmujemy dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu i niepełnosprawnością intelektualną. Realizujemy podstawę programową dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przy naszej Szkole działa także oddział przedszkolny. Wszystkie dzieci mają możliwość pracy indywidualnej na odpowiednio dobranych zajęciach przy zwiększonej ilości godzin. Nasza kadra pedagogiczna zapewnia profesjonalnie prowadzoną edukację i terapię. Dzieci uczą się w 4 osobowych oddziałach. Zwiększona ilość kadry zapewnia indywidualne podejście do potrzeb każdego dziecka.
Misja Szkoły
Misją Szkoły jest zatem zapewnienie naszym uczniom dostępu do profesjonalnie prowadzonej terapii i edukacji tak, aby w miarę swoich możliwości byli zdolni do samodzielnej egzystencji w rodzinie i społeczeństwie. Jednocześnie chcemy swoim przykładem ukazywać w środowisku Szkoły wartości chrześcijańskie oparte na fundamencie Ewangelii.
Elżbieta Maria Ambrożej
Pedagog specjalny, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunku pedagogika specjalna w zakresie oligofrenopedagogiki. Ukończyła studia podyplomowe: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz Zarządzanie oświatą.Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z autyzmem. W latach 2003 – 2017 – nauczyciel – terapeuta Ośrodka Szkolno – Terapeutyczno -Opiekuńczego dla Dzieci i Młodzieży ze Spektrum Autyzmu w Białymstoku, działającym przy KTA o/Białystok.
Uczestniczyła w licznych specjalistycznych kursach, konferencjach naukowych, szkoleniach dotyczących wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, kształtowania i rozwijania jego umiejętności społecznych. Ukończyła m.in.: dwuletnie Studium Pomocy Dzieciom Autystycznym i ich Rodzinom w Fundacji SYNAPSIS, szkolenia z zakresu terapii behawioralnej, alternatywnych sposobów komunikowania się – AAC, podst. z metody PECS, alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się z wykorzystaniem pomocy wysokiej technologii (typu tablet), szkolenia dotyczące metody C. Sutton, współpracy i pomocy rodzinom, pracy z zachowaniami trudnymi, 2-stopniowe szkolenie dotyczące wspomagania funkcjonowania dzieci z autyzmem poprzez stymulację sensoryczną, warsztat szkoleniowy – „Wstęp do Sensoplastyki”.
Ewa Kowalewska
Pedagog w zakresie wychowania przedszkolnego, pedagogiki wczesnoszkolnej i zarządzania oświatą. Oligofrenopedagog, z ponad 20 – letnim stażem w zakresie diagnozy i różnych form terapii dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu. Nauczyciel dyplomowany. 1998 – 2017 – Dyrektor Ośrodka Szkolno – Terapeutyczno – Opieuńczego dla Dzieci i Młodzieży ze Spektrum Auytzmu w Białymstoku (OSTO). Współzałożycielka Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddziału w Białymstoku, współautorka licznych działań i programów realizowanych na rzecz środowiska osób z autyzmem i ich rodzin.
Ukończyła 2 – letnie Studium Pomocy Osobom z Autyzmem i ich Rodzinom w Fundacji Synapsis, liczne szkolenia z zakresu terapii behawioralnej, między innymi: 140 godz. (3 st. szkolenie podstawowe i szkolenia superwizyjne), brała udział w konferencjach szkoleniowych prowadzonych przez światowej sławy autorytety takie jak I. O. Lovaas, N. Lovaas, S. Wertz, Gary La Vigna, T.Attwood itd. ukończyła III st. i superwizyjne szkolenie AAC, podst. z metody PECS, szkolenia z zakresu TUS, Szkoły dla Rodziców, stymulacji sensorycznej oraz wielu innych form terapii i edukacji osób z autyzmem i ich rodzin. Prowadzi wykłady, szkolenia i kursy psychoedukacyjne dla profesjonalistów i rodziców w ww. tematyce.
Ewa Zegarowicz
Psycholog, oligofrenopedagog, nauczyciel języka angielskiego, nauczyciel mianowany.
Od kilkunastu lat pracuje z dziećmi i młodzieżą z autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywała m. in. w Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno- Terapeutycznej „OPTA” w Warszawie, Punkcie Konsultacyjno- Diagnostycznym prowadzonym przez Krajowe Towarzystwie Autyzmu o/ Białystok, Ośrodku Szkolno- Terapeutyczno- Opiekuńczym dla Dzieci i Młodzieży ze Spektrum Autyzmu w Białymstoku, gdzie pełniła funkcję psychologa oraz nauczyciela. Jej pasją jest nauczanie języka angielskiego dzieci, w tym dzieci ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi stosując metody aktywizujące dostosowane do indywidualnych możliwości dzieci. Kwalifikacje w tym zakresie uzyskała w Narwalk Community College w USA-certyfikat ESL oraz w Teacher’s College, Columbia University — certyfikat TESOL.
Aktualnie specjalizuje się w diagnozie funkcjonalnej i psychologicznej, terapii indywidualnej i grupowej ukierunkowanej na rozwijanie sfery społecznej oraz komunikacji u dzieci i młodzieży z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. W swojej pracy dąży do tego, aby ukryty w każdym dziecku potencjał został odkryty i maksymalnie wykorzystany dla poprawy jakości życia w kluczowych jego aspektach.
Uczestniczyła m. in. w 3-stopniowym szkoleniu z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania, 3-stopniowym szkoleniu z zakresu alternatywnych i wspomagających metod porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych (M. Grycman), I i II stopień metody PECS, 2-stopniowym szkoleniu z zakresu wspomagania funkcjonowania dzieci z autyzmem poprzez stymulację sensomotoryczną (Fundacja Synapsis), szkoleniu z zakresu diagnozy i terapii zaburzeń integracji sensorycznej (150 godz.), szkoleniu ze współpracy z rodziną dziecka z autyzmem (Fundacja Synapsis).
Posiada uprawnienia badań przesiewowych w zakresie wykrywania zaburzeń w komunikacji i rozwoju społecznym dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym- udział w projekcie Badabada fundacji Synapsis.
Ewa Natalia Pietryszyk
Neurologopeda. Ukończyła: Uniwersytet Medyczny w Białymstoku, Logopedia z fonoaudiologią (studia licencjackie); Warszawski Uniwersytet Medyczny, Logopedia ogólna i kliniczna (studia magisterskie); Uniwersytet Łazarskiego, Neurologopedia (studia podyplomowe).
Zakres pracy terapeuty:
- konsultacje neurologopedyczne,
- diagnoza neurologopedyczna zaburzeń mowy, trudności językowych oraz zachowań komunikacyjnych dzieci i młodzieży z zaburzeniami neurologicznymi,
- terapia neurologopedyczna dzieci i młodzieży z opóźnionym rozwojem mowy (ORM), dyslalią, afazją wczesnodziecięcą, niepełnosprawnością intelektualną czy całościowymi zaburzeniami rozwojowymi,
- wprowadzanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej,
- rozwijanie umiejętności czytania i pisania,
W swojej pracy opiera się na podejściu behawioralnym.
Metody bądź ich elementy stosowane podczas zajęć:
- Metoda Krakowska (Programowanie języka, Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®, Stymulacja lewej półkuli mózgu, Stymulacja pamięci, Stymulacja słuchowa, Ćwiczenia kategoryzacji, Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego, Gesty wspomagające)
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca (AAC) – PECS, elementy MAKATON,
- Gesty Obrazujące Ruchy Artykulatorów – ©GORA,
- Metoda werbo-tonalna,
- Masaż logopedyczny,
- Terapia słuchowa z wykorzystaniem słuchawek Forbrain (stymulacja układu nerwowego, wykorzystująca drgania kości czaszki).
Dodatkowe kursy, szkolenia i seminaria:
SZKOLENIA:
- Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia – diagnoza – terapia – masaż©,
- Gesty obrazujące ruchy artykulatorów ©GORA w ujęciu praktycznym,
- Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami komunikacji,
- Diagnoza, terapia i specjalne potrzeby edukacyjne dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego,
- Terapia logopedyczna dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną,
- Faza preoralna połykania – AAC w kontekście karmienia,
- Podniesienie jakości życia podczas przyjmowania pokarmów u dzieci z niepełnosprawnością i dysfagią,
- Wspomagające i alternatywnej sposoby porozumienia się,
- Przygotowanie małych użytkowników AAC do czytania i pisania,
- Edukacja uczniów niemówiących, używających alternatywnych i wspomagających sposobów porozumiewania się,
- Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania®.
Agnieszka Olendzka
Logopeda. Ukończyła logopedię z fonoaudiologią na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia w Białymstoku – Specjalizacja: rytmika.
Kursy i szkolenia:
– Stymulacja traktu ustno – twarzowego;
– Praksja oralna, kinestezja artykulacyjna – główne trudności i postępowanie terapeutyczne krok po kroku;
– Oligofazja. Terapia logopedyczna dziecka z niepełnosprawnością
intelektualną;
– AAC jako wsparcie mówienia;
– Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania wg Metody Krakowskiej.
Aleksandra Olszewska
Fizjoterapeuta, terapeuta Integracji Sensorycznej, nauczyciel. Ukończyła studia licencjackie i magisterskie na Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie na kierunku Fizjoterapia, Podyplomowe studia pedagogiczne, Podyplomowe studia na kierunku “Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu “. Od 2014 roku zdobywa doświadczenie pracując w wielu placówkach specjalnych w Białymstoku. Stale rozwija swój terapeutyczny warsztat.
Ukończyła kursy: Kurs SI Iºz zakresu Neurofizjologicznych Postaw Integracji Sensorycznej (SI), Kurs SI IIº „Diagnoza i Terapia Integracji Sensorycznej”, Kurs bazowy “Terapia behawioralna w teorii i praktyce”.
Uczestniczyła w szkoleniach: Terapia ręki w pracy z dzieckiem Niepełnosprawnym, Szkolenie I i II stopnia: “Diagnoza i terapia stymulacyjna według założeń Carla Delacato”. Ukończyła szkolenie, uzyskując uprawnienia do wykorzystywania narzędzi: Karty Oceny Zachowania i Emocji, Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego – KORP. Brała także udział w warsztatach: “Ocena napięcia mięśniowego i postawy dziecka w korelacji z zaburzeniami sensorycznymi”, “Diagnoza funkcjonalna oraz terapia sensomotoryczna dziecka ze spektrum autyzmu”.
Agnieszka Lisowska
Oligofrenopedagog, nauczyciel dyplomowany z 16-letnim stażem w pracy z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami rozwoju w Ośrodku Szkolno – Terapeutyczno – Opieuńczym dla Dzieci i Młodzieży ze Spektrum Auytzmu w Białymstoku (OSTO). Swój poziom kompetencji w zakresie diagnozowania i prowadzenia terapii doskonali uczestnicząc w wielu kursach specjalistycznych, konferencjach i szkoleniach: Kurs kwalifikacyjny z zakresu terapii pedagogicznej; III stopniowe Szkolenie z zakresu Stosowanej Analizy Zachowania; Alternatywne sposoby porozumiewania się dzieci niepełnosprawnych – I, II, III stopień; Ruch Rozwijający bazujący na pracy Weroniki Sherborne – I stopień; Trening Umiejętności Społecznych; Rozwój emocjonalny oraz kształtowanie poczucia tożsamości u osób z autyzmem; Wspomaganie funkcjonowania dzieci z autyzmem poprzez stymulację sensoryczną. Tworzenie indywidualnych programów cz. I i II; Trudne zachowania a komunikacja funkcjonalna; Szkolenie podstawowe PECS. Ukończyła studia z zakresu Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Małgorzata Karpiesiuk
Pedagog. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej i rewalidacyjnej Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Ukończyła studia podyplomowe na kierunku Edukacja i Rehabilitacja osób ze Spektrum Autyzmu. Uczestniczyła w szkoleniach z zakresu wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się, pracy z zachowaniami trudnymi oraz warsztatach dotyczących zaburzeń sensorycznych prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę naszej szkoły oraz kadrę Fundacji A jak…
Paula Ptaszyńska
Pedagog. Absolwentka pedagogiki rewalidacyjnej i opiekuńczo – wychowawczej. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu: „Edukacja i rehabilitacja Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną – Oligofrenopedagogika”. Brała udział w kursie „Terapia ręki – usprawnianie umiejętności samoobsługowych i grafomotorycznych”. Zdobywała też wiedzę na kierunku „Opiekun Medyczny”. Uczestniczyła w szkoleniach z zakresu wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się, pracy z zachowaniami trudnymi oraz w warsztatach dotyczących zaburzeń sensorycznych, prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę naszej szkoły oraz kadrę Fundacji A jak…
Małgorzata Dudziuk
Pedagog. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo – wychowawczej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Ukończyła studia podyplomowe o specjalizacji pedagogika specjalna – autyzm i oligofrenopedagogika.
Uczestniczyła w szkoleniach z zakresu:
- jak radzić sobie z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera.
- wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu,
- metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się,
- pracy z zachowaniami trudnymi oraz w warsztatach dotyczących zaburzeń sensorycznych prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę naszej szkoły oraz kadrę Fundacji A jak…
Ukończyła kurs z zakresu: Trening Umiejętności Społecznych, prowadzony przez Fundację SYNAPSIS w Warszawie.
Beata Maria Zimnoch
Absolwentka Uniwersytetu Pedagogiki i Psychologii w Białymstoku na kierunku: pedagogika wczesnoszkolna z przedszkolną. Ukończyła szkołę policealną na kierunku: Asystent osoby niepełnosprawnej oraz Opiekun medyczny. Studia podyplomowe: Pedagogika specjalna w zakresie: Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną-
Absolwentka szkoły muzycznej I stopnia klasa-skrzypiec;
Doświadczenie w pracy z osobami niepełnosprawnymi fizycznie i intelektualnie w Stowarzyszeniu “My dla innych”.
Udział w warsztatach oraz szkoleniach m.in. :
“Zrozumieć dziecko z autyzmem i zespołem Aspergera”;
“Wspomaganie funkcjonowania dzieci z autyzmem poprzez stymulację sensoryczną”; “Techniki terapii behawioralnej w pracy dydaktyczno-wychowawczej: jak skutecznie stosować nagrody, pochwały i systematyczną uwagę”; “Sytuacje trudne w kontaktach z rodzicami- jak zmienić walkę we współpracę”; terapia ręki; Trening Umiejętności Społecznych (TUS). Uczestniczyła także w szkoleniach z zakresu wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się, pracy z zachowaniami trudnymi prowadzonych przez kadrę naszej szkoły oraz fundację Ajak…
Katarzyna Smyk
- Metoda ruchu rozwijającego bazującego na pracy Weroniki Sherborne- I etap;
- Praca z trudnym dzieckiem – elementy integracji sensorycznej w zawodzie nauczyciela;
- Terapia ręki i stopy;
- Diagnoza i terapia autyzmu- poziom podstawowy;
- “Co, jak i dlaczego obserwować, żeby pomóc dziecku w rozwoju mowy?” (szkolenie prowadzone przez Fundację SYNAPSIS).
Justyna Nartowicz
Pedagog. Absolwentka pedagogiki opiekuńczo- wychowawczej na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Uczestniczyła w szkoleniach z zakresu wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się, pracy z zachowaniami trudnymi oraz w warsztatach dotyczących zaburzeń sensorycznych prowadzone przez wykwalifikowaną kadrę naszej szkoły oraz kadrę Fundacji A jak…
Izabela Grygorowicz
Pedagog. Ukończyła Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie na kierunku pedagogika specjalna – specjalizacja: oligofrenopedagogika, pedagogika wczesnoszkolna oraz studia podyplomowe: Edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Uczestniczyła w szkoleniach m. in. takich jak:
– “Zasady pracy z dzieckiem ze spektrum autyzmu, zaburzeniami koncentracji uwagi i zaburzeniami sensorycznymi”
– Kurs Polskiego Języka Migowego
Adam Radziszewski
Pedagog.
Katarzyna Gorzelska
Technik farmacji. Absolwentka szkoły muzycznej I stopnia. W sposób twórczy angażuje dzieci do zabaw muzycznych i gry na instrumentach. Brała udział w warsztatach dotyczących modyfikowania zachowań trudnych wg Caroll Sutton oraz warsztatach “Elementy Integracji Sensorycznej w domu”. Uczestniczyła w konferencjach szkoleniowych takich jak: “Edukacja i integracja uczniów z autyzmem lub Zespołem Aspergera”, “Wczesna interwencja szansą na optymalny rozwój”, “Osoby z Zespołem Aspergera- świat emocji”, “Dobre pomysły na trudne zachowania”. Ukończyła szkolenia z zakresu wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się, pracy z zachowaniami trudnymi oraz w warsztatach dotyczących zaburzeń sensorycznych prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę naszej szkoły oraz kadrę Fundacji A jak…
Róża Radziszewska
Absolwentka Policealnej Szkoły Ochrony Zdrowia w Białymstoku na kierunku technik farmacji oraz dietetyk. Licencjat Niepaństwowej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Białymstoku na kierunku pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna. Uczestniczyła w szkoleniach z zakresu wspomagania rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu, metod pracy, alternatywnych sposobów komunikowania się, pracy z zachowaniami trudnymi oraz w warsztatach dotyczących zaburzeń sensorycznych prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę naszej szkoły oraz kadrę Fundacji A jak…
Magdalena Gierejko
Pedagog.