FUNDACJI „MISERICORDIA”
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Fundacja pod nazwą „Misericordia” zwana dalej Fundacją, została ustanowiona przez: Elżbietę Marię Ambrożej, Ewę Baniel, Daniela Ambrożej i Marcina Grzegorza Baniel, zwanych dalej „Fundatorami”, aktem notarialnym sporządzonym 9 lutego 2017 r. w kancelarii notarialnej Kamili Mikuckiej w Białymstoku przy ul. Lipowej 29, pod numerem repertorium A Nr 490/2017.
Fundacja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, prawa polskiego, niniejszego Statutu oraz innych aktów wewnętrznych uchwalonych w toku działania Fundacji.
Fundacja uzyskuje osobowość prawną na podstawie wpisu do rejestru fundacji w Sądzie Rejonowym w Białymstoku.
§ 2.
Fundacja działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej oraz poza jej granicami.
Siedzibą Fundacji jest miasto Białystok.
Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie, a także przystępować do innych fundacji kierujących się wartościami chrześcijańskimi.
Fundacja może być członkiem krajowych i zagranicznych organizacji o tym samym lub zbliżonym charakterze działania.
§ 3.
Czas trwania Fundacji jest nieokreślony.
§ 4.
Nadzór nad Fundacją sprawuje właściwy Minister.
PODMIOT I FORMA DZIAŁANIA FUNDACJI
§ 5.
Celami Fundacji są:
niesienie pomocy i szeroko pojęta działalność na rzecz osób niepełnosprawnych w szczególności osób ze spektrum autyzmu, osób potrzebujących i zagrożonych wykluczeniem społecznym w oparciu o zasady i wartości chrześcijańskie głoszone przez Kościół Katolicki;
udzielanie wsparcia ich rodzinom;
udzielanie wsparcia terapeutom, pedagogom i osobom pracującym z osobami o których mowa w pkt. a) i b);
działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób o których mowa w pkt. a);
szeroko pojęte działania mające na celu promocję i profilaktykę zdrowia;
działalność edukacyjna, wychowawcza i oświatowa;
przeciwdziałanie patologiom społecznym;
upowszechnianie kultury fizycznej i sportu;
promocja i organizacja wolontariatu;
przeciwdziałania marginalizacji społecznej i kształtowanie katolickich postaw i zachowań;
reprezentowanie interesów i praw osób o których mowa w pkt. a) – c);
działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
Fundacja realizuje swoje cele statutowe poprzez następujące działania:
realizowanie programów na rzecz osób o których mowa w ust. 1 pkt. a) i b);
współpracę z organizacjami i instytucjami pracującymi z osobami o których mowa w ust. 1 pkt. a);
prowadzenie doradztwa i poradnictwa dla rodzin, organizacji i instytucji zajmującymi się osobami o których mowa w ust. 1 pkt a);
prowadzenie szkoleń w szczególności dla rodziców, profesjonalistów i wolontariuszy pracujących z osobami o których mowa w ust. 1 pkt a);
prowadzenie kompleksowej terapii i edukacji, rehabilitacji medycznej, fizycznej, psychicznej, społecznej i zawodowej, zgodnej z najnowszymi standardami krajowymi i międzynarodowymi osób o których mowa w ust. 1 pkt a);
organizowanie i prowadzenie placówek terapeutycznych, rehabilitacyjnych, edukacyjnych, opiekuńczych dla osób o których mowa w ust. 1 pkt a);
prowadzenie placówki dla osób niepełnosprawnych (w wymiarze dziennym lub całodobowym) świadczącej usługi w ramach indywidualnych lub zespołowych treningów samoobsługi, umiejętności społecznych i przygotowujących do zawodu;
realizacja programów o charakterze edukacyjno-promocyjnym w zakresie profilaktyki zdrowia oraz promowania zdrowego stylu życia;
działania promocyjne i edukacyjne kierowane do decydentów, administracji i opinii publicznej; współpraca z ośrodkami naukowymi, uczelniami i uniwersytetami;
organizowanie imprez charytatywnych w celu zbierania funduszy na pomoc osobom o których mowa w ust. 1 pkt. a) i b);
współpraca z instytucjami, przedsiębiorstwami, urzędami, spółkami, bankami i innymi podmiotami w celu pozyskiwania funduszy na działalność Fundacji;
współpracę z instytucjami publicznymi, osobami prawnymi, przedsiębiorstwami, przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi oraz osobami indywidualnymi w kraju i za granicą;
współpraca z innymi podmiotami na rzecz realizacji wymienionych wyżej zadań.
§ 6.
Fundacja może współpracować z osobami fizycznymi, osobami prawnymi, podmiotami, o których mowa w art. 331 Kodeksu Cywilnego w kraju i za granicą dla realizacji celów statutowych Fundacji.
MAJĄTEK FUNDACJI
§ 7.
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielki w wysokości 2.000,00 zł (słownie: dwa tysiące złotych 00/100) oraz składniki majątkowe nabyte w trakcie działalności Fundacji, z czego 1.000,00 zł (słownie: tysiąc złotych 00/100) jest przeznaczone na działalność gospodarczą Fundacji.
§ 8.
Środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą z:
darowizn, spadków i zapisów krajowych i zagranicznych,
dotacji, subwencji lub grantów,
odsetek od wkładów pieniężnych oraz zysków z inwestycji kapitałowych,
dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego,
działalności gospodarczej prowadzonej przez Fundację,
odpłatnej działalności pożytku publicznego,
wpłat 1% podatku od podatników,
zbiórek i imprez publicznych,
wszelkich innych źródeł w ramach obowiązujących przepisów.
§ 9.
Majątek Fundacji jest lokowany na rachunkach bankowych.
Dochody uzyskiwane z majątku Fundacji przeznaczone są na realizację celów statutowych oraz na pokrycie kosztów działalności Fundacji.
W sprawach przyjęcia darowizn, zapisu windykacyjnego i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji z zastrzeżeniem postanowień o których mowa w ust. 4.
Fundacja nie może przyjąć środków finansowych bądź majątku obciążonego prawami osób trzecich.
Zabrania się dokonywania rozporządzeń majątkiem Fundacji poprzez:
udzielania pożyczek lub zabezpieczeń zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, pracowników oraz osób spokrewnionych,
przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, pracowników bądź osób spokrewnionych na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, pracowników bądź osób spokrewnionych na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Fundacji,
zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych, niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 10.
Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą działalność gospodarczą służącą realizacji celów statutowych.
Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności jako nieodpłatną lub odpłatną działalność pożytku publicznego oraz działalność oświatową i naukową zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie podatku od osób prawnych.
Zarząd Fundacji określa w uchwale zakres prowadzonej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej pożytku publicznego.
§ 11.
Fundacja prowadzi gospodarkę finansową i rachunkowość według zasad obowiązujących osoby prawne.
§ 12.
Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swym majątkiem.
ORGANY FUNDACJI
§ 13.
Fundacja posiada osobowość prawną.
Władzami Fundacji są:
Rada Fundacji – zwana dalej Radą,
Zarząd Fundacji – zwany dalej Zarządem,
inne władze powołane w toku działania Fundacji o charakterze doradczym.
§ 14.
Rada Fundacji jest organem pełniącym funkcje kontrolno – nadzorcze.
Rada składa się z co najmniej 3 członków, w tym Przewodniczącego Rady – zwanego dalej Przewodniczącym, który kieruje jej pracami.
Członków pierwszego składu Rady powołują Fundatorzy na czas nieoznaczony.
Członków Rady na miejsce osób, które przestały pełnić funkcję lub dla rozszerzenia składu Rady, powołuje się decyzją Rady w porozumieniu z Fundatorami. W przypadku zakończenia działalności członków pierwszej Rady (z tytułu rezygnacji, odwołania, etc.), Fundatorzy stosowną uchwałą powołują skład kolejnej Rady Fundacji, przy czym istnieje możliwość ponownego wyboru danej osoby do nowego składu Rady Fundacji. Czas działalności takiej Rady może być nieoznaczony lub oznaczony (kadencyjny). Kadencja wybranej Rady Fundacji trwa 3 lata.
Członkostwo w Radzie wygasa na skutek:
dobrowolnego wystąpienia, zgłoszonego pisemnie do Przewodniczącego Rady;
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
śmierci członka;
stanu zdrowia uniemożliwiającego pełnienie funkcji przez okres ponad 1 rok;
powzięcia informacji dotyczących działań na szkodę Fundacji;
utraty zaufania
skutkującej podjęciem stosownej uchwały przez Fundatorów.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach odwołanie członka Rady, i przez to pozbawienie go członkostwa w Radzie, może nastąpić w wyniku uchwały podjętej jednogłośnie przez pozostałych członków Rady. Do przypadków tych zaliczają się okoliczności, które w sposób długotrwały uniemożliwiają bądź w znaczny sposób utrudniają pełnienie funkcji przez członka Rady albo powodują utratę zaufania do danego członka Rady.
Osoby pełniące funkcje w Radzie nie mogą być członkami Zarządu Fundacji ani pozostawać z członkami Zarządu w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa, czy też podległości z tytułu zatrudnienia.
§ 15.
Do zadań i kompetencji Rady należy:
zatwierdzanie rocznych sprawozdań Zarządu z działalności Fundacji, stanu jej finansów i pozostałego majątku;
rozpatrywanie spraw wniesionych przez Zarząd;
reprezentowanie Fundacji w stosunkach z członkami Zarządu, poprzez osobę Przewodniczącego.
Na prośbę członka Rady, każdy członek Zarządu ma obowiązek złożenia wyjaśnień lub okazania dokumentów celem umożliwienia wykonywania swoich funkcji przez członka Rady.
§ 16.
Rada Fundacji obraduje w miarę potrzeb, na posiedzeniach, które odbywają się co najmniej raz do roku.
Posiedzenie Rady zwołuje Przewodniczący z własnej inicjatywy, na pisemny wniosek Zarządu albo w szczególnych przypadkach na wniosek członka Rady.
Nadzwyczajne posiedzenie Rady powinno zwołane nie później niż w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku do Przewodniczącego.
Rada podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, jeśli dalsze postanowienia Statutu nie stanowią inaczej, przy obecności 2/3 członków składu Rady. W przypadku równego rozłożenia głosów decyduje głos Przewodniczącego.
W szczególnych przypadkach na wniosek Przewodniczącego uchwały Rady mogą zostać podjęte także bez odbywania posiedzenia, w drodze głosowania elektronicznego na adres e-mail Przewodniczącego lub wyznaczonego przez niego członka Rady bądź metodą obiegową poprzez składanie podpisów pod treścią uchwały przez poszczególnych członków Rady Fundacji.
§ 17.
Do udziału w posiedzeniach Rady mogą być zaproszone osoby związane z Fundacją i przedstawiciele organizacji, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji. Osoby te biorą udział w posiedzeniach Rady jako doradcy.
§ 18.
Zarząd składa się z co najmniej trzech osób.
Członków pierwszego składu Zarządu powołują Fundatorzy na czas nieoznaczony.
Fundatorzy mogą zostać członkami Zarządu.
Zarząd powołuje ze swego grona Prezesa Zarządu.
Zarząd kieruje działalność Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
Oświadczenie woli w imieniu Fundacji składają: Prezes Zarządu jednoosobowo lub dwaj członkowie Zarządu łącznie.
Zarząd Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwały. Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest zwykła większość głosów przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równej liczbie głosów za i przeciw, rozstrzyga głos Prezesa Zarządu. Dopuszcza się głosowanie na piśmie (lub e-mail), przy czym w takim przypadku wymagane jest oddanie głosów przez wszystkich członków Zarządu.
Członkostwo w Zarządzie wygasa na skutek:
dobrowolnego wystąpienia;
utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej;
śmierci członka;
stanu zdrowia uniemożliwiającego pełnienie funkcji przez okres ponad 1 rok;
powzięcia informacji dotyczących działań na szkodę Fundacji;
utraty zaufania
skutkującej podjęciem stosownej uchwały przez Fundatorów.
W przypadku zakończenia działalności (z tytułu rezygnacji, odwołania, etc.) pierwszego Zarządu, bądź ustąpienia 50% składu Zarządu, Fundatorzy stosowną uchwałą powołują kolejny Zarząd Fundacji, przy czym istnieje możliwość ponownego wyboru danej osoby do nowego składu Zarządu. Czas działalności Zarządu może być nieoznaczony lub oznaczony (kadencyjny). Kadencja wybranego Zarządu Fundacji trwa 3 lata.
Członkowie Zarządu mogą być zatrudniani przez Fundację bądź podmioty przez nią prowadzone. Mogą także świadczyć na ich rzecz usługi.
§ 19.
Do zakresu kompetencji Zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji dotyczących Fundacji, a w szczególności:
uchwalenie programów działania oraz planów finansowych Fundacji;
sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji;
przyjmowanie dotacji i subwencji;
przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów;
przygotowanie projektów, które zostaną objęte wnioskiem o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, a także ich realizacja;
tworzenie i znoszenie oddziałów Fundacji i innych jej jednostek organizacyjnych oraz prowadzenie polityki kadrowej;
sporządzanie sprawozdań z działalności Fundacji;
reprezentowanie Fundacji na zewnątrz;
zatrudnianie pracowników, ustalanie zasad i wysokości ich wynagrodzenia;
składanie wniosków do Rady Fundacji;
podejmowanie decyzji w innych sprawach Fundacji.
Zarząd może powołać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw.
§ 20.
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zarządu. W przypadku nieobecności Prezesa Zarządu, posiedzenie może być zwołane przez osobę przez niego wskazaną.
Informację o terminie i miejscu posiedzenia przesyła się pocztą elektroniczną na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem z zastrzeżeniem postanowień ust. 4.
W sprawach nagłych bądź niecierpiących zwłoki, terminu o którym mowa w ust. 3 nie stosuje się.
O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA
§ 21.
Działalność gospodarcza jest działalnością dodatkową w stosunku do działalności statutowej.
Dochód z działalności jest przeznaczany na działalność statutową.
§ 22.
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą według opracowanych planów. Działalność gospodarcza powinna zapewnić pełny zwrot poniesionych nakładów,
a dochód z niej przeznaczony jest na finansowanie działalności statutowej.
Wielkość zatrudnienia i zasady wynagrodzenia określa Zarząd. Wynagrodzenie nie może przekraczać przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
Środki przeznaczone na wynagrodzenia mogą pochodzić:
z zysków wypracowanych przez Fundację w działalności gospodarczej;
darowizn podmiotów gospodarczych;
wpłat pochodzących z tytułu 1% podatku.
Środki przeznaczone na wynagrodzenia nie mogą pochodzić z darowizn osób prywatnych, które mogą być wykorzystane jedynie do finansowania celów statutowych.
Decyzje dotyczące przedsięwzięć inwestycyjnych podejmuje Zarząd.
LIKWIDACJA FUNDACJI
§ 23.
Fundacja ulega likwidacji w przypadku niemożności realizacji celów, dla których została powołana.
Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd.
Decyzję o likwidacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji zostaną przekazane na rzecz organizacji o podobnym profilu.
INNE POSTANOWIENIA
§ 24.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem zastosowanie znajdują odpowiednie przepisy prawa, w szczególności ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach i ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.